Nuo 2024-12-30 Valstybinis studijų fondas vykdo Europos Sąjungos bendrai finansuojamą projektą „Valstybinio studijų fondo teikiamos finansinės paramos, skirtos aukštųjų mokyklų studentams ir profesinių mokyklų moksleiviams, administravimo skaitmeninių sprendimų sukūrimas ir modernizavimas“ Nr. 02-110-P-0011.
Projektu sprendžiamos problemos. Esminė problema, kurią siekiama išspręsti įgyvendinant projektą – nepakankamas Valstybinio studijų fondo (toliau – Fondas) teikiamų viešųjų paslaugų prieinamumas ir laipsniškas prieinamumo mažėjimas.
Fondas – viena iš valstybės studijų politiką įgyvendinančių institucijų. Fondo teikiamų viešųjų paslaugų pagrindinis tikslas – užtikrinti tinkamą valstybės paramos studentams administravimą, administruoti valstybės paskolas ir valstybės remiamas paskolas studentams, aukštojo mokslo socialinės dimensijos priemonių įgyvendinimą, taip pat teikti kitą finansinę paramą studentams ir profesinių mokyklų moksleiviams, skirti lėšas studentų prioritetinių temų projektams vykdyti, įgyvendinti kitas aukštojo ir profesinio mokymo kokybei ir prieinamumui užtikrinti skirtas priemones.
Fondas viešosioms paslaugoms administruoti šiuo metu naudoja dvi informacines sistemas: Stipendijų ir finansinės paramos studentams informacinę sistemą IS “Parama” (RIR identifikacijos kodas – 1748) (toliau – IS „Parama“) ir Paskolų studentams suteikimo, administravimo ir grąžinimo informacinę sistemą IS “Paskola” (RIR identifikacijos kodas 5506) (toliau – IS „Paskola“). Teisės aktuose, reglamentuojančiuose Fondo teikiamų viešųjų paslaugų administravimą, yra numatytas reikalavimas didžiąją dalį viešųjų paslaugų teikti elektroninėje erdvėje.
Fondo naudojamos informacinės sistemos yra technologiškai nusidėvėjusios, nebeatitinkančios viešųjų paslaugų gavėjų ir administruojančių darbuotojų lūkesčių, taip pat šiuolaikinių saugumo ir prieinamumo reikalavimų. Tiek IS „Parama“, tiek IS „Paskola“ buvo sukurtos ir pradėtos naudoti daugiau nei prieš keturiolika metų. Nors abi informacinės sistemos buvo reguliariai atnaujinamos ir modifikuojamos, tačiau esminių atnaujinimų, kurių metu būtų esmingai atnaujintos informacinių sistemų sukūrimui naudotos technologijos, nebuvo atliekama. Dėl pasenusių technologinių sprendimų abi informacinės sistemos šiuo metu yra tik iš dalies pritaikytos neįgaliesiems ir tolimesni pritaikymai neatnaujinant informacinių sistemų iš esmės yra ekonomiškai nepagrįsti. Dėl šios priežasties prastėja Fondo teikiamų viešųjų paslaugų prieinamumas. Dalis Fondo viešosiomis paslaugomis besinaudojančių asmenų turi įvairių rūšių negalią, todėl pritaikymo neįgaliesiems (accessibitily) reikalavimų įgyvendinimas informacinėse sistemos yra ypatingai aktualus. Vertinant bendrą studentų skaičių 2019-2024 metų laikotarpiu bei naujų įstojusių studentų skaičių, per ataskaitinį laikotarpį jis išliko stabilus, tačiau turint omenyje valstybės politikos priemones galima prognozuoti paramos gavėjų skaičiaus didėjimą, kurį nulemia naujos valstybės politikos priemonės, susijusios su studijų finansavimu ir paramos studentams rūšimis. Įgyvendinant socialinės dimensijos priemones bendrojo priėmimo į aukštąsias mokyklas metu numatyta antroji konkursinė eilė.
Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos Globalios Lietuvos departamentas skatina išvykusių lietuvių sugrįžimą ir nors šiuo metu papildomų finansinių priemonių nėra numatyta, tačiau taikomos ir ateityje taikytinos priemonės gali lemti bendrą studentų skaičiaus Lietuvoje augimą. Taigi konstatuotina, kad viešųjų paslaugų paklausa išliks ne mažesnė nei šiuo metu arba didės.
Skaičiuojama, kad įgyvendinus projekto veiklas Fondo teikiamų viešųjų paslaugų kokybė ir prieinamumas pagerėtų studentams, kurie kreipiasi į Fondą.
Šiuo metu abi informacinės sistemos tik iš dalies gali įgyvendinti reikalavimus, susijusius su duomenų
teikimu į kitus valstybės registrus bei informacines sistemas. Be informacinių sistemų atnaujinimo nėra galimybės realizuoti universalios duomenų teikimo sąsajos.
Minimalus projektu siekiamas rezultatas – atnaujinti informacines sistemas tokia apimtimi, kuria būtų išspręsti pagrindiniai technologiniai iššūkiai, keliantys grėsmę sistemų veikimui apskritai, tai yra būtų atlikti esminiai informacinių sistemų techniniai atnaujinimai, užtikrinantys informacinių sistemų veikimo stabilumą.
Jei projektas nebūtų įgyvendinamas, Fondas tęstų vykdomą veiklą taip pat, kaip šiuo metu. Identifikuotos problemos nebūtų sprendžiamos iš esmės, o šalinamos tik pasekmės, kylančios iš minėtų problemų.
Esminė problema – Fondo viešosioms paslaugoms teikti naudojamų informacinių sistemų technologinis nusidėvėjimas. Pirma, yra pasenusios abiejų sistemų vartotojo sąsajos. Antra, būtinas duomenų bazių atnaujinimas. Trečioji problema – abiejų informacinių sistemų saugumo reikalavimų užtikrinimas, kuris dėl jau minėto technologinio nusidėvėjimo yra sudėtingas ir reikalauja didesnių finansinių investicijų. Ketvirtoji problema, tai šiuo metu neskaitmenizuotų viešųjų paslaugų teikimas. Dėl jau minėtų technologinių priežasčių tiek esamų informacinių sistemų funkcionalumų modifikavimas, tiek naujų funkcionalumų sukūrimas ir įdiegimas yra sudėtingas ir neretai neįmanomas. Penktoji problema liečia konkrečiai IS “Parama”, kurios administravimo ir aukštosios mokyklos vartotojo aplinka veikia tik su MS Internet Explorer. Ši problema yra aktuali tiek Fondui (administruojantiems darbuotojams), tiek mokslo ir studijų institucijoms. Fondas jau šiuo metu susiduria su problema, kai mokslo ir studijų institucijos nebenaudoja MS Internet Explorer naršyklės, todėl prisijungimas ir duomenų pateikimas per sistemą tampa neįmanomas. Šeštoji problema – išliekantys sunkumai pateikti statistinius duomenis, kurie informacinėse sistemose yra kaupiami, tačiau įrankių (ataskaitų) šiems duomenims pateikti nėra sukurta, taip pat galimybės realizuoti apsikeitimą duomenimis su kitomis informacinėmis sistemomis ir registrais yra ribotos, nėra realizuota universali duomenų teikimo sąsaja. Septintoji problema, kuri išliktų tęsiant veiklą, – didėjančios išlaidos, reikalingos užtikrinti informacinių sistemų veikimą.
Projekto tikslas – pagerinti Fondo teikiamų viešųjų paslaugų skaitmeninimo lygį, taip užtikrinant teikiamų viešųjų paslaugų prieinamumą.
Atsižvelgiant į tai, kad didžiausia ir opiausia Fondo valdomų informacinių sistemų problema – technologinis nusidėvėjimas, iš kurio išeina visos šalutinės su tuo susijusios problemos, manytina, kad pagrindinė projekto veikla turi būti orientuota į Fondo valdomų informacinių sistemų atnaujinimą. Rengiant investicijų projektą pasirinkta ši veiklų alternatyva:
IS “Paskola” ir IS “Parama” atnaujinimai:
- IS “Paskola” išorinio portalo atnaujinimas pritaikant jį neįgaliesiems bei darbui su išmaniaisiais įrenginiais;
- IS “Parama” išorinio (paramos prašytojo ir aukštosios mokyklos darbuotojo) portalo atnaujinimas atsisakant MS Silverlight technologijos.
- UDTS sąsajos sukūrimas.
Projektu būtų prisidedama prie 2021-2030 metų Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos valstybės skaitmeninimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-002-01-07-08 „Kurti technologinius sprendimus ir įrankius, leidžiančius saugiai ir patogiai naudotis paslaugomis“ aprašo patvirtinimo“ įgyvendinamo Nacionalinio pažangos plano uždavinio Nr. 1.7. Skatinti valstybės skaitmeninimą.
Įgyvendinus projektą bus pasiektos šios naudos:
1. Išaugtų paslaugos ir (ar) jai suteikti reikalingų veiklos procesų atsparumas kibernetinėms grėsmėms.
2. Sumažėtų klaidų teikiant paslaugą tikimybė.
3. Paslaugos teikimo veiklos procesams atlikti reikėtų mažiau žmonių.
4. Paspartėtų paslaugai suteikti reikalingi veiklos procesai.
5. Padidėtų paslaugos teikimo veiklos procesų skaidrumas.
6. Fondas per tą patį laiką galėtų aptarnauti daugiau paslaugos gavėjų.
7. Būtų taupomas paslaugos teikimo veiklos procesus atliekančių darbuotojų laikas.
8. Mažėtų paslaugos suteikimo laiko ir sprendimo priklausomybė nuo netinkamo paslaugą teikiančių darbuotojų veikimo.
9. Paslaugos gavėjui mažėtų poreikis kreiptis į įvairias institucijas, siekiant gauti paslaugą.
10. Būtų galima automatizuotai kaupti su paslaugos teikimo veiklos procesais susijusias žinias ir patirtį (organizacijos žinių valdymas, institucinės atminties išsaugojimas).
11. Būtų sustiprinta ir paspartinta tarpinstitucinė komunikacija, siekiant suteikti paslaugą.
12. Paslauga taptų lengviau prieinama įvairių gebėjimų paslaugų vartotojams.
13. Išaugtų vartotojų pasitenkinimas institucijų teikiamomis paslaugomis.
14. Sumažėtų finansinės paslaugos teikimo veiklos procesų atlikimo sąnaudos
15. Išaugtų paslaugų gavėjų skaičius.
16. Išaugtų paslaugos gavėjų (sprendimo naudotojų) pasitenkinimas teikiama paslauga.
Projekto veiklomis nebus atliekami veiksmai, kurie turėtų neigiamą poveikį horizontaliesiems.
Projektas atitinka skaitmeninių sprendimų privalomus kriterijus, nustatytus Skaitmeninių sprendimų vertinimo metodikos 1 priedo lentelėje (1.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.3, 5.1, 5.2, 5.3, 7.3, 8.1, 9.1).
Projekto tikslas - pagerinti Valstybinio studijų fondo teikiamų viešųjų paslaugų skaitmeninimo lygį, taip užtikrinant šių paslaugų prieinamumą.
Projekto veikla. Projektu numatoma įgyvendinti veiklą „Viešųjų institucijų teikiamų elektroninių paslaugų brandos lygio kėlimas“. Projekte numatytos 2 poveiklės:
1. socialinių stipendijų skyrimas;
2. studijų stipendijų skyrimas;
3. tikslinių išmokų studentams su negalia skyrimas;
4. studijų kainai valstybės finansuojamose studijų vietose apmokėti skirtų lėšų grąžinimas;
5. paramos užsienio lietuviams skyrimas.
Suplanuoti rezultatai. Be kitų apibūdinant projektu sprendžiamas problemas paminėtų siektinų rezultatų ir naudų, numatoma, kad įgyvendinus projektą išaugs metinis Fondo naujų ir patobulintų viešųjų skaitmeninių paslaugų, produktų ir procesų naudotojų skaičius (nuo 54073 iki 54920 asmenų).
Projekto veiklų įgyvendinimo pabaiga - 2026-04-30.
Projekto vertė - 2 518 786,60 Eur.
Atnaujinimo data: 2025-01-15