AUTENTIŠKA GEROJI PATIRTIS

2017 05 02
026.jpg

Studentas, turintis negalią, - visavertė Lietuvos edukologijos universiteto bendruomenės dalis. Atvira, geranoriška aplinka pasitinka specialiųjų poreikių turinčiuosius Šiaulių universiteto Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakultete. Supratimas, jog kiekvienas yra svarbus toks, koks yra, vyrauja Vilniaus universiteto Filologijos fakultete. Kauno kolegijos kompetencijų ugdymo centro pagalba čia studijuojantiems studentams, turintiems negalią, autentiškas atvejis Klaipėdos universiteto bibliotekoje – geroji patirtis, iš kurios gali pasimokyti kiti.

Apie tai, kaip tenka šiose aukštosiose mokyklose šalinti kliūtis, trukdančias negalią turintiesiems, ir didinti jiems studijų prieinamumą, dalinasi Lietuvos edukologijos universiteto dr. Vida Navickienė su doktorante Ksenija Banuševičiene , Šiaulių universiteto prof. dr. Džiuljeta Maskuliūnienė, Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto vyresnioji specialistė Giedrė Matkėnienė, Kauno kolegijos Kompetencijų ugdymo centro vedėjas Algirdas Saulėnas, Klaipėdos universiteto bibliotekos Fondų saugojimo ir skaitytojų aptarnavimo skyriaus vedėja Jurgita Senulienė.


Geriausia išeitis iš sunkumų – išspręsti sunkumus

(Robert Frost, 1874–1963)

STUDENTAI, TURINTYS NEGALIĄ, VISAVERTĖ LIETUVOS EDUKOLOGIJOS UNIVERSITETO BENDRUOMENĖS DALIS

Lietuvos edukologijos universiteto (toliau – LEU) akademinė bendruomenė siekia sudaryti kuo tinkamesnes prieinamų ir kokybiškų studijų sąlygas studentams, turintiems skirtingas negalias. Universitetas, rengiantis mokytojus įtraukiosios visuomenės mokyklai, pirmiausia pats siekia aktyviai dalyvauti kaitos procesuose.

Kelias – tikrąja to žodžio prasme – į LEU prasideda nuo skirtų neįgaliesiems vietų automobilių stovėjimo aikštelėje, įrengtos įvažos prie pagrindinio įėjimo, laiptų, į Universitetą, plataus lifto, kurio dėka galima patekti net į 6 a. naujai įrengtas modernias auditorijas. Svarbu atkreipti dėmesį, kad sutvarkyta ne tik LEU fizinė aplinka, bet ir du bendrabučio kambariai pritaikyti negalią turintiems asmenims ir juos lydintiems asmenims, atliktas lauko ir vidinių durų platinimas, specialiai įrengtas tik neįgaliesiems skirtas sanitarinis mazgas, dušinė, skalbykla. Pritaikytos ir bendro naudojimo patalpos, esančios I aukšte. Nuo 2014 m. Į bendrabutį įrengta įvaža, specialus skambutis neįgaliesiems.

Pradėjus studijas - labai svarbus adaptacijos laikotarpis. Tad siekiant palengvinti studijų pradžią nuo 2016 m. į rugsėjo mėn. organizuojamos įvadinės studijų savaitės pirmo kurso studentams dienotvarkę įtrauktas pokalbis tema „Studijų galimybės studentams, turintiems specialiųjų ugdymo(si) poreikių“ (vedė doc. dr. A. Galkienė). Taip pat LEU Studentų atstovybė prisideda prie sėkmingo pirmakursių studijų ir mokymosi proceso veiklų adaptavimosi mokslo metų pradžioje, organizuodami pirmakursiams stovyklas bei visus metus kiekvienai grupei skirdami kuratorius.

Didžiausias patyrimas ir negalią turintiems studentams, ir dėstytojams buvo Akademinių reikalų direkcijos, Ugdymo mokslų fakulteto ir bibliotekos organizuotos diskusijos „Poreikių įvairovė – Barjerai – Studijos“ metu. Regos, klausos ir judėjimo negalią turintys studentai dalijosi mintimis apie studijų procese kylančias problemas, santykius su grupės draugais, dėstytojais. Po šios diskusijos tapo aišku, kad ir dėstytojams reikalinga daugiau žinių organizuojant sėkmingas studijas įvairias negalias turintiems studentams. Tad patys LEU dėstytojai, šios srities profesionalai, savanoriškai vedė kvalifikacijos tobulinimo seminarus savo kolegoms apie studijų metodų taikymą skirtingas negalias turintiems studentams, apie gabiųjų mokinių ir (ar) studentų ugdymą.

 

Diskusijos „Poreikių įvairovė – Barjerai – Studijos“ akimirka

 

LEU bibliotekos darbuotojai labai ženkliai prisideda gerindami ir efektyvindami studijas,  teikdami paslaugas negalią turintiems skaitytojams. Pirmiausia, Vartotojų aptarnavimo ir informacinių išteklių saugojimo skyrius pasirūpina, kad visi reikalingi ištekliai būtų prieinami: į namus užsakytos knygos atnešamos iš Centrinio abonemento ir išduodamos pirmame aukšte, kad studentai turintys negalią, galėtų laisvai prieiti prie reikalingos informacijos; taip pat pristatomos reikiamos knygos iš kitų Vilniaus miesto bibliotekų.

Antra, LEU sudaryta galimybė skaityklose naudotis specialiomis programomis (gauta įgyvendinant Valstybinio studijų fondo pagal Europos socialinio fondo remiamą projektą „Studijų prieinamumo užtikrinimas specialiųjų poreikių turintiems studentams“):

Bellman Audio Domino Pro (FM sistema): asmeninė vidinio ryšio klausos sistema. Tai pagalbinė girdėjimo sistema, skirta klausymuisi įvairiose situacijose ir pateikianti labai aukštą garso kokybę bei saugų ir patikimą radijo ryšį,

–  JAWS 14 for Windows: programa, analizuojanti informaciją kompiuterio ekrane ir perduodanti ją kalbos sintezatoriui, kuris paverčia tekstą garsu. Programa užtikrina galimybę regos negalią turintiems studentams savarankiškai dirbti kompiuteriu,

Win Talker Voice 1.6: programa, kompiuterio ekrane esančią informaciją skaitytojui perduodanti garsu lietuvių kalba,

SuperNova Magnifier 13.03: programa, išdidinanti visą kompiuterio ekrane pateikiamą informaciją arba jos dalis,

TOPAZ XL HD: stacionarus elektroninis vaizdo didintuvas. Jo pagalba regos negalią turintys studentai gali skaityti įvarius leidinius: skaitomą tekstą jie gali padidinti, reguliuoti jo ryškumą, kontrastą, raidžių ir fono spalvingumą,

Balabolka: programa, analizuojanti informaciją kompiuterio ekrane ir perduodanti ją kalbos sintezatoriui, kuris paverčia tekstą garsu aiškiai jį artikuliuodamas.

Taip pat yra galimybė spausdintis Brailio rašto spausdintuvu, kuris spausdina Microsoft Office Word (DOC) ir Adobe Acrobat (PDF) formato failus.

 

Džiugina LEU akademinės bendruomenės pastangos sudaryti sąlygas negalią turintiems studentams naudotis kuo įvairesne edukacine aplinka. Taigi visi norintys gali mėgautis LEU oranžerijoje augančių augalų grožiu, kvapais ar tiesiog pasisemti teigiamos energijos iš egzotinių augalų.

Oranžerijoje išplatinti takai ir iš kiemo pusės padarytas patogus įvažiavimas judėjimo negalią turintiems lankytojams. Dygliuotieji sukulentai įrėminti tvirta atrama, kad visiems, o ypač silpnaregiams, būtų saugu juos apžiūrėti.

Oranžerija yra atvira lankytojams ir kviečia į ekskursiją po didžiausią netradicinę žaliąją edukacinę erdvę. Čia galima pamatyti ir vabzdžiaėdžių augalų, daugybę orchidėjų rūšių, patirti, kaip augalas nuo Jūsų pirštų prisilietimo ima krutinti visus lapelius ir sprukti, taip pat čia galima išvysti aukščiausią žolę – bananą, kuris kasmet sunokina vaisių.

Oranžerijos pritaikymo neįgaliesiems projektas 2014 m. buvo finansuotas iš valstybės biudžeto lėšų, skirtų sudėtingos infrastruktūros objektams finansuoti.


Pasikeitęs Šiaulių universiteto Humanitarinio fakulteto veidas

Šiaulių universitetas – viena iš Lietuvos aukštųjų mokyklų, kurioje negalės problemoms nuo seno skiriamas didelis dėmesys. Tai susiję ne tik su  vieno iš universiteto akademinių padalinių, anksčiau besivadinusio Specialiosios pedagogikos, Socialinės gerovės ir negalės, o dabar – Ugdymo mokslų ir socialinės gerovės fakultetu, veikla. Žinoma, šis fakultetas turi didžiausios patirties, sudarant tinkamas sąlygas studijuoti negalią turintiems asmenims aukštojoje mokykloje. Tačiau labai džiugu konstatuoti, kad ir kiti fakultetai nuo minėto neatsilieka.

Didžiausių finansinių investicijų reikalauja universalaus dizaino kūrimas, universiteto pastatų pritaikymas negalę turintiems žmonėms. Šiandieninėje situacijoje tam labai pasitarnauja įvairių projektų rašymas, finansavimo gavimas ir vėliau tų projektų įgyvendinimas. Vienas iš tokių fakultetų – buvęs Šiaulių universiteto Humanitarinis fakultetas, įsikūręs P. Višinskio 38, pačiame Šiaulių miesto centre. Dabar tai vienas iš naujo darinio – Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto - pastatų. „Humanitarinio fakulteto remontas – viena projekto, kurį finansuoja Europos Sąjunga ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė, dalių. Projekto „Šiaulių universiteto humanitarinių, socialinių mokslų, meno sričių studijų infrastruktūros ir bazinės įrangos modernizavimas didinant studijų proceso efektyvumą ir tarptautiškumą“ (HUMER) vertė siekia 4 788 921 Lt. Humanitarinio fakulteto pastato kapitaliniam remontui skirta 1 500 000 Lt ir dar apie 7000 00 Lt skirta įsigyti lingofoninei laboratorijai. Kitos projekto lėšos padalytos Šiaulių universiteto Edukologijos ir Menų fakultetui“,– laikraštyje P. Višinskio 38 dar projektui tebevykstant pasakojo Aidanas Barzelis, tuometinio fakulteto dekano prof. Broniaus Maskuliūno ir HUMER projekto vadovo padėjėjas, nemažai triūsęs įgyvendinant šį projektą. „Tačiau labai aiškiai visi pamatys vieną svarbų dalyką – liftą. Fakultete niekada nebuvo lifto, tad, vadovaujantis visais įmanomais reglamentais, pastate bus įrengtas liftas, kuris kels į visus aukštus, o iki lifto dar bus įrengtas specialus keltuvas, kuriuo vežimėliais į pirmą aukštą galės patekti negalią turintys žmonės“, – duodamas interviu, džiaugėsi Aidanas Barzelis. Plačiau apie šį projektą pasiskaityti, pasižiūrėti į atnaujinto renovuoto pastato nuotraukas galima ČIA.

Pasakytina, kad ir anksčiau buvo rūpintasi negalę turinčių žmonių patogumu. Elgtasi pagal to laiko galimybes, situacijos kontekstą. Pavyzdžiui, paskaitų tvarkaraščiai buvo sudaromi taip, kad grupės, kuriose buvo judėjimo negalę turinčių studentų, dirbdavo pirmo aukšto auditorijose. Taip pat prisitaikyta ir prie dėstytojų, kurie dėl įvairių sveikatos problemų negalėdavo užlipti į antrą, trečią, ketvirtą aukštus (jie paskaitas taip pat skaitė pirmo aukšto auditorijose). Neįgaliesiems pagelbėdavo ir patys studentai – padėdavo įveikti vieną ar kitą barjerą.

Žinoma, dabar yra visai kitaip, į fakultetą yra specialus įvažiavimas, padedantis įveikti laiptelius, o toliau – keltuvas, galintis pakelti kelis laiptelius į pirmo aukšto fojė (čia pat visada sėdi budėtoja, kuri, reikalui esant, gali pagelbėti). Toliau yra patogus liftas. Slenksčių į auditorijas nėra, o suolus nesunkiai būtų galima pritaikyti, jei tokių studentų, kuriems reikėtų auditorijoje vietos vežimėliui, atsirastų (šiuo metu tokių studentų fakultetas neturi). Šiaulių universitete Studijų tarnyboje paskirtas darbuotojas, atsakingas už darbą su neįgaliaisiais, taigi daug kas daroma.

Yra ir kitų gražių, sveikintinų tradicijų. Pavyzdžiui, „tarptautinės „Lions“ organizacijos Šiaulių moterų klubas kasmet, minint Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo metines, skiria specialią stipendiją geriausiai studijuojančiam Šiaulių universiteto neįgaliajam studentui. 2016 metų kovo 10 d. dešimtą kartą 1000 eurų stipendija buvo iškilmingai įteikta Šiaulių universiteto Technologijos, fizinių ir biomedicinos mokslų fakulteto finansų matematikos bakalauro studijų programos ketvirtakursiui Aisčiui Norkui“,pasakojama ŠU internetinėje svetainėje. Plačiau žr.: ČIA.

Galima teigti, kad Šiaulių universitete vyksta teigiami pokyčiai, bet ne tik išoriškai matomi. Dar svarbesni – vidiniai pokyčiai, kintančios ŠU dėstytojų, kito personalo, studentų nuostatos. Matyti vis didesnis supratimas, kad visuomenė turi būti atvira, geranoriška visiems – taip pat ir negalę turintiems žmonėms. Valstybinio studijų fondo vykdomo projekto mokymai „Studijų prieinamumo didinimas“ tai sėkmingai atlieka.


Kiekvienas yra svarbus toks, koks yra

Nuo pat darbo VU Filologijos fakulteto dekanate  pradžios teko susidurti su įvairias negalias turinčiais studentais. Patirties neturėjimas, nežinojimas, kaip bendrauti, sukeldavo tam tikrą įtampą, kuri, jaučiau, buvo abipusė. Pati pradėjau ieškoti išeities, remdamasi asmenine patirtimi. Prisiminiau vasaras, praleistas gimtinėje, kaimo šviesuolių mintis ir santykį su kaime gyvenančiais neįgaliaisiais. Tačiau taip ir liko neaišku, kas gi ta negalia yra, kaip ją atpažinti, ką atpažinus daryti, ar yra kokia nors viena visiems negalią turintiems žmonėms tinkanti rekomendacija, kaip elgtis...

VU Filologijos fakultete yra 18 negalią turinčių studentų. Privalėjau su šiais studentais susipažinti, ir kad jie pažintų mane kaip Fakulteto kontaktinį asmenį, kad žinotų, į ką prireikus kreiptis. Susirinkome prie arbatos puodelio, susipažinome. Studentai gana atvirai pasipasakojo apie savo studijas, su kokiomis problemomis susiduria, pasidalijo dvejonėmis, nuogąstavimais, pasakė, ko konkrečiai reikia, kad studijos Fakultete būtų iki galo jiems prieinamos ir kokybiškos. Išklausiusi studentų prašymus ir pageidavimus, kreipiausi į Fakulteto administraciją, kuri man padėjo išspręsti šiems studentams kilusias kliūtis įsilieti į studijų procesą.

Per susitikimus su studentais supratau, kad kiekvienas negalios atvejis yra individualus, kad nėra vieno visiems tinkančio patarimo, atsakymo, kiekvieną kartą yra vis kitaip. Ir pagalba vis kitokia. Kas kartą reikia įsiklausyti, įsižiūrėti, skirti laiko pokalbiui. Net tos pačios negalios yra individualios ir skirtingos.

Manyčiau, kad VU būtinas Studentų, turinčių negalią, koordinacinis centras, kurio darbuotojai suteiktų reikiamą informaciją, nukreiptų, išklausytų pageidavimus ir prireikus asmeniškai padėtų spręsti kilusias problemas.

Filologijos fakultetas stengiasi būti draugiškas, atviras ir prieinamas visiems ir kiekvienam, nes kiekvienas yra svarbus toks, koks yra.

 


Studijų prieinamumas Kauno kolegijoje negalią turintiems

Kauno kolegijoje kasmet studijuoja kelios dešimtys studentų, turinčių įvairaus pobūdžio negalią. 2016 m. studijavo 40 studentų, kuriems sukurtos sąlygos studijuoti, atsižvelgiant į jų individualius poreikius.

Nuo 2012 m. pavasario semestro Valstybinio studijų fondo vykdytas projektas „Studijų prieinamumo užtikrinimas specialiųjų poreikių turintiems studentams" baigėsi 2015 m. rugpjūčio 31 dieną. Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministro 2016 m. birželio 8 d. įsakymu Nr. V-533 „Dėl finansavimo skyrimo projektams, pateiktiems pagal 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 9 prioriteto „Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų išteklių potencialo didinimas“ įgyvendinimo priemonę 09.3.1-ESFA-V-708 „Studijų prieinamumo didinimas“, Europos socialinio fondo agentūra (ESFA) priėmė sprendimą finansuoti naują projektą „Studijų prieinamumo didinimas“.

Valstybė teikia tikslinę finansinę pagalbą negalią turintiems studentams studijų poreikiams tenkinti (56,00 € per mėnesį) ir tikslinę išmoką studijų išlaidoms iš dalies kompensuoti. Ji skiriama studentams, studijuojantiems valstybės nefinansuojamoje vietoje (121,60 € vieną kartą per semestrą). Socialinę stipendiją gali gauti studentai, turintys teisės aktų nustatyta tvarka įvertintą 45 procentų ir mažesnį darbingumo lygį, taip pat sunkų arba vidutinį negalios lygį. Socialinės stipendijos dydis yra 123,50 € per mėnesį.

Vadybos ir ekonomikos fakultete 2016 m. studijavo 9 negalią turintys studentai (pavasario semestre – 6, rudens semestre – 3), iš jų 4 studijuoja, o 2 yra akademinėse atostogose. Tačiau, bendraujant su studentais, paaiškėjo, kad fakultete rudens semestre studijuoja dar 17 studentų, kurių negalios lygis yra mažesnis negu 45 proc. Tauragės skyriuje studijuoja vienas studentas su individualiais poreikiais, kuriam teikiama akademinė, socialinė, fizinė pagalba.

Siekiant sukurti palankias studijavimo sąlygas ir aplinką, studentams teikiama akademinė, socialinė ir finansinė parama. Sukurta akademinės pagalbos sistema (http://vef.kaunokolegija.lt/studentams-2/naudingos-nuorodos-studentams), kurioje pateikti sugrupuoti, studentams aktualūs klausimai ir nuorodos, kur studentai gali kreiptis. Svarbu pažymėti, kad visais negalią turinčiais Kauno kolegijos studentais rūpinasi fakulteto prodekanė Zita Baužienė.

Vadovaujantis 2015 m. gruodžio 7 d. fakulteto dekanės įsakymu Nr. VE-84 d. patvirtinta fakulteto „Studijavimo pasiekimų vertinimo tvarka“, kurioje nurodyta, kad „Vertinant studentų, turinčių individualių poreikių (turinčių regos, klausos, judėjimo ar kt. negalią), studijavimo pasiekimus, taikomos lanksčios vertinimo formos, derinamos prie šių asmenų individualių poreikių ir galimybių (pvz., padidinant užduočių šriftą, pratęsiant studijavimo pasiekimų vertinimo laiką, pritaikant fizinę aplinką ir kt.).“ Mokslo metų pradžioje kolegijos dėstytojams, dėstantiems įvairią negalią turintiems studentams, prodekanė organizuoja susitikimą (seminarą), kuriame aptariamos jautrios studijų proceso vietos, kliūčių pašalinimas, siekiant užsibrėžtos studijų kokybės.

Svarbu pažymėti, kad fakulteto patalpos (Pramonės pr. 20) yra tik iš dalies pritaikytos negalią turintiems studentams:

  • judėjimo sutrikimų turintiems asmenims nėra lifto/keltuvo (Pramonės pr. 20 liftas dalinai išmontuotas), netinkamai įrengtos lauko durys ir kt.
  • regėjimo sutrikimų turintiems asmenims – nėra įspėjamųjų paviršių, nepažymėtos ryškiomis spalvomis pavojingos vietos, (išskyrus Pramonės pr. 22 a pastatą, kuriame yra liftas, laiptinėse aukštai pažymėti dideliais skaitmenimis, ryškiai paženklintos laiptų pakopos).

Reikia atkreipti dėmesį į tai, kad regos negalią turintys studentai bibliotekos individualaus darbo kambariuose gali naudotis jiems pritaikytomis klaviatūromis ir programomis (JAWS 14 for Windows; Win Talker Voice 1.6; Magic Screen Magnification; Dolphin Easy Converter). Klausos negalią turintiems studentams skirta skaitmeninio koduoto vidinio ryšio FM sistema Bellman Audio Domino, kurią galima naudoti su klausos aparatais. Ji padeda suvokti kalbą sunkiose girdėjimui situacijose (paskaitose, seminaruose, žiūrint video ir kt.). Galimybė naudotis specialiomis programomis skaityklose gauta įgyvendinant Valstybinio studijų fondo pagal Europos socialinio fondo remiamą projektą „Studijų prieinamumo užtikrinimas specialiųjų poreikių turintiems studentams“ Nr. ESFA3-32.

Technologijų fakultete 2016 m. pavasario semestre studijavo 7 negalią turintys studentai (klausos - 2, judėjimo - 3, regos - 1 ir vidaus organų - 1). Valstybė negalią turinčius studentus remia teikdama finansinę pagalbą. Siekiant sukurti studentams palankią studijavimo aplinką, fakulteto administracija ir dėstytojai teikia studentams akademinę paramą. Studijų procese suteikiama įvairaus pobūdžio pagalba - papildomos konsultacijos, priimtinomis formomis leidžiama atsiskaityti savarankiškas užduotis, dažniau bendraujama VMA Moodle. Technologijų fakulteto studentai naudojasi patalpomis, esančiomis Pramonės 22A, kuriose pašalinta dauguma kliūčių, galinčių trukdyti mokytis negalią turintiems studentams.

Justino Vienožinskio menų fakultete per 2016 m. su individualiais poreikiais pavasario semestre studijavo 4 studentai, o rudens – 3 studentai. Įgyvendinant Europos socialinio fondo remiamą projektą „Studijų prieinamumo užtikrinimas specialiųjų poreikių turintiems studentams", kurį vykdo Valstybinis studijų fondas su partneriais, turintys negalią fakulteto studentai gavo tikslines išmokas, finansinę pagalbą, individualiems poreikiams tenkinti, socialines stipendijas. Tikslines išmokas gavę studentai turėjo atitikti nustatytus reikalavimus ir turėti įvardintą 45 proc. arba mažesnį darbingumo lygį. Fakulteto studentams, turintiems negalią, suteikiama informacija apie tikslines išmokas, padedama užpildyti reikalingus dokumentus, pagal poreikį suteikiamos papildomos dėstytojų konsultacijos, derinamas atskirų studijų dalykų egzaminų laikymas sesijos metu. Fakultete puikiais mokymosi pasiekimais pasižymėjo DP-3 gr. studentas P. Jurjonas (Diplomas su pagyrimu), turintis klausos negalią. Siekdami užtikrinti studijų procesų kokybę, dėstytojai taikė vizualinio informacijos perteikimo metodus, išmoko prisitaikyti prie skirtingų studentų poreikių. Kartais į fakultetą buvo kviečiami gestų kalbos vertėjai, su studentu ir jo tėvais nuolat palaikomas ryšys. Praktika atskleidė, kad kai kada gestų vertėjo dalyvavimas paskaitose stabdo procesą, gali iškreipti pateikiamą informaciją. Šiuo atveju, buvo svarbus dėstytojų sugebėjimas tuo pačiu metu teikti informaciją žodžiu ir vaizdu.

Fakultete studentus, turinčius individualių poreikių, konsultuoja, globoja, prižiūri jų studijas prodekanė N.Meškelienė.

Svarbu pažymėti, kad Pagrindinis fakulteto pastatas (Kauno meno mokyklos pastatas, architektūros paminklas) gerai pritaikytas judėjimo negalią turintiems asmenims – patogu privažiuoti prie pastato, šalia lauko laiptų įrengti nuolydžiai, įrengtas liftas, auditorijų durys pakankamo pločio ir kt. M.K.Čiurlionio pirmosios galerijos pastatas visiškai nepritaikytas judėjimo negalią turintiems asmenims, tačiau planuojami šio restauravimo darbai. Fakulteto biblioteka 2016 m. iš minėto pastato iškelta į Pramonės 22A, kur sukurtos sąlygos studijuoti negalią turintiems studentams.

Medicinos fakultete 2016 m. studijavo 19 studentų, turinčių negalią: 6 studentai turi judėjimo negalią, 2 – regos, 2 - klausos, 3 – vidaus, 6 – kitą negalią. Daugiausia studentų (9) studijuoja Socialinio darbo studijų programoje, kineziterapijos studijų programoje – 5,  BPS - 2, AK, BH, FK studijų programose – po 1 studentą. Studentų su negalia skaičius išlieka panašus: 2015 m. - 22; 2014 m. - 15 studentų.

Medicinos fakulteto struktūriniuose padaliniuose išlieka studijų aplinkų pritaikymo studentams, turintiems negalią, poreikis: pastatuose Muitinės 15, Puodžių 11, K.Petrausko 15 būtina įrengti liftus, platinti auditorijų duris, pagerinti patalpų numeracijos matomumą. Studentams, turintiems judėjimo negalią, Kauno kolegijos bendrabučiai yra nepritaikyti, bibliotekoje galėtų būti elektroninis vaizdo didintuvas studentams, turintiems regos negalią, o informacijos skaitymui internete - speciali programinė įranga. Individualių poreikių turintiems studentams teikiama finansinė parama.

Humanitarinių studijų centre 2016 m. studijavo 2 studentai, turintys negalią. Jie gauna valstybės išmokas, bet dėl papildomos pagalbos nesikreipė.

Kolegijos naujai įrengtame savarankiškų studijų centre (Pramonės 22 A) patalpos visiškai pritaikytos studentams, turintiems judėjimo negalią, tad visi Socialinio darbo studijų programos studentai gali dalyvauti paskaitose ir savarankiškai mokytis. Šiame pastate yra geras auditorijų numerių matomumas bei vizualinės informacijos kontrastas, gerai apšviestos laiptų aikštelės, įrengti platūs įvažiavimai, veikia liftas, lengvai pasiekiami gėrimų ir maisto automatai, biblioteka, poilsio ir savarankiškam darbui skirtos patalpos su multimedija, kompiuteriais, bevieliu internetu, interaktyvia lenta. Taip pat kiekviename aukšte įrengti neįgaliesiems pritaikyti tualetai. Pastate nuolat budintis aptarnaujantis personalas mokslo metų pradžioje informuoja negalią turinčius studentus apie studijavimo sąlygas ir galimybes auditorijose ir kitose patalpose, sudaro sąlygas naudotis personalui skirtu liftu, sugedus pagrindiniam liftui.

 

Atlikus studijų prieinamumo Kauno kolegijoje vertinimą, pastebima, kad studentams, turintiems individualių poreikių, siekiama sukurti palankią studijavimo aplinką, jiems teikiama akademinė, socialinė ir finansinė parama. Dėstytojai fakultetuose informuojami apie tai, kad yra negalią turinčių studentų, konsultuojami, kaip galima būtų jiems padėti ar elgtis paprašius pagalbos, esant poreikiui, teikiamos papildomos konsultacijos. Studijų metu, kai kuriose akademinėse grupėse paskiriami studentai-mentoriai, padedantys studentams.

Studijų aplinkų vertinimas kliūčių studijuoti negalią turintiems studentams pašalinimo aspektu atskleidė teigiamus pokyčius ir išryškino trūkumus – naujuose ir restauruotuose pastatuose dauguma kliūčių yra pašalintos, tačiau senus pastatus būtina pritaikyti judėjimo, regėjimo ir kitokią negalią turintiems asmenims, užtikrinti galimybes lengvai patekti iš vieno pastato į kitą. Planuojama senuose pastatuose (Pramonės 20, 22) įrengti liftus, nuovažas, atnaujinti vaizdinę informaciją, aktualius žymėjimus. Numatytas mokymosi priemonių, skirtų klausos ir regėjimo negalią turintiems studentams, įsigijimas. Veiksmai studijų prieinamumui gerinti nuolat aptariami Kauno kolegijos direktorato posėdžiuose.


Atvejis Klaipėdos universiteto bibliotekoje

Į Klaipėdos universiteto biblioteką telefonu kreipėsi antrosios pakopos nuolatinių studijų studentė, prašydama pagalbos studijų procese. Pokalbio telefonu metu užsiminta, kad studentė turi individualių poreikių. Kad būtų galima kuo išsamiau išsiaiškinti kokios tiksliai pagalbos reikia, studentei buvo pasiūlyta atvykti į biblioteką pokalbiui.

Susitikimo metu paaiškėjo, kad studentei dėl regėjimo negalios kyla problemų norint perskaityti dėstytojų rekomenduojamą literatūrą. Aptarus studentės poreikius bei bibliotekos galimybes, buvo priimtas sprendimas reikalingą tekstinę literatūrą paversti audio formatu. Kadangi studentė be lydinčio asmens negalėjo pasiekti bibliotekos, buvo nuspręsta, kad apie reikalingą literatūrą biblioteka bus informuota elektroniniu paštu, o studentei reikės tik ateiti pasiimti jau paruoštos medžiagos.

Bibliotekoje tokia paslauga buvo teikiama pirmą kartą, tad tai buvo iššūkis ir patiems bibliotekininkams, tuo labiau, kad kai kuria programine įranga buvo naudojamasi pirmą kartą. Darbą norėjosi atlikti kuo greičiau ir kokybiškiau. Pradėjus dirbti paaiškėjo, kad tai pakankamai ilgas, nuoseklus, turintis tam tikrus etapus procesas, kurio dėl technikos galimybių nelabai galima pagreitinti. Todėl vengiant nereikalingo laiko eikvojimo ir siekiant kokybiško rezultato susibūrė darbuotojų komanda, kurioje kiekvienas buvo atsakingas už tam tikrą proceso etapą nuo knygos paėmimo iš kito bibliotekos dalinio iki jau paruošto dokumento įrašymo į informacinę laikmeną. Proceso eigoje daugiausiai laiko buvo sugaištama knygos paruošimui skenavimui (turėjo būti ištrintos visos atžymos pieštuku) ir skenuoto teksto sutvarkymui (iš teksto turėjo būti pašalinti visi grafikai, lentelės, paveiksliukai, nes vertimo programa jų negebėdavo perskaityti).

Nepaisant visų iškilusių sunkumų, reikiama literatūra studentei būdavo paruošiama laiku ir kokybiškai. Toks bibliotekos ir studentės bendradarbiavimas truko dvejus metus, kol buvo baigtos magistro studijos ir sėkmingai apsigintas baigiamasis darbas.